Blijf op de hoogte van de voortgang!

 





Home Nieuws

Betrokken omwonenden blikken terug


17-12-2020

Veel omwonenden kregen te maken met de werkzaamheden aan de N366. Didy Dijksta kreeg te maken met omleidingsverkeer langs haar huis. Menno Keizer was jarenlang eigenaar van Keizer Bergingsbedrijf en lid van de klankbordengroep. De heer Heijes, van VVN afdeling Nieuwe Pekela, was ook lid van de klankbordgroep en zette zich in bij acties in en rondom Nieuwe Pekela. Ze blikken terug op hun ervaringen.

 

We wisten er het beste uit te halen voor iedereen

 

In 2018 kreeg Didy Dijkstra als omwonende te maken met de werkzaamheden aan de N366. Tijdens de stremming van de weg tussen Alteveer en Stadskanaal vond het sluipverkeer zijn weg langs haar woning aan de Veenhofsweg in Alteveer. “Al het verkeer kwam ineens langs mijn huis. En die weg is daar totaal niet op berekend”, vertelt ze. “Samen met buurtbewoners en in overleg met de provincie Groningen vonden we een oplossing die voor ons allemaal werkte.”

 

Uiteindelijk kijkt ze met een goed gevoel terug op de werkzaamheden en de stremmingen. Maar zo positief zag ze het niet altijd: “In het begin was ik heel sceptisch. Het is altijd maar afwachten hoe zoiets gaat. Maar alle lof voor Tobias van der Velde, projectleider bij de provincie Groningen. Hij

dacht met iedereen mee en haalde zo het onderste uit de kan voor alle partijen. Natuurlijk waren er grenzen, maar die gaf hij heel duidelijk aan. Zo wisten we er het beste uit te halen voor iedereen.”

 

Herplanten bosschages

De bosschages tussen de tuinen aan de Veenhofsweg en de N366 werden vanwege de werkzaamheden gekapt. In eerste instantie zouden er slechts enkele bomen herplant worden, maar daar konden buurtbewoners zich niet in vinden. Didy Dijkstra: “Uiteindelijk hebben we als buurtbewoners een pleidooi gehouden voor de gedeputeerde van de provincie Groningen Fleur Gräper, op het provinciehuis. We gaven aan dat we de geluidswerende struiken terug wilden en daar was ze het mee eens. We zijn nu twee jaar verder en de bosschages beginnen nu weer een mooi geheel te vormen.”


 

"De grootste winst wordt behaald met de nieuwe in- en uitvoegstrook"

 

“Zo lang als de N366 bestaat, voeren we op een groot gedeelte ervan berging uit. Dat wil zeggen dat we voertuigen wegslepen die stil komen te staan, bijvoorbeeld na een ongeluk.” Menno Keizer was jarenlang eigenaar van Keizer Bergingsbedrijf en heeft het stokje inmiddels overgedragen aan zijn zoon. Als ervaringsdeskundige op de N366 was hij een mooie, belangrijke toevoeging aan de klankbordgroep.

 

Menno Keizer is vooral enthousiast over de nieuwe in- en uitvoegstroken. “Dat waren gelijkvloerse kruisingen waar erg veel ongelukken gebeurden. Die zijn nu ongelijkvloers geworden. Dat is een stuk veiliger, daar wordt de grootste winst mee behaald van het project!” Ook over de geribbelde streep voor de berm is hij positief: “Als je dan naast de rijbaan raakt, begint de auto te trillen. Dat scheelt een hoop ongelukken. Die ribbels zouden ze ook in de middenstreep moeten plaatsen.”

 

Bomen langs de weg

In de overleggen met de klankbordgroep gaf Menno aan de provincie mee dat dodelijke ongevallen op de N366 voor een groot gedeelte veroorzaakt werden door voertuigen die tegen een boom reden. “Dat heb ik in mijn carrière wel meer dan 25 keer meegemaakt. Nu zijn de bomen allemaal gekapt voor de verbreding van de weg, maar er zijn ook weer nieuwe bomen geplant. Wel verder van de rijbaan, maar hier ligt wat mij betreft nog een taak voor de provincie: als de bomen zo groot zijn dat ze niet meer buigen, moet er een vangrail voor worden geplaatst om ernstige ongelukken te voorkomen. Het is al met al een mooi project, maar naar mijn idee nog niet helemaal af.”


 

"Het is geweldig dat deze weg zo is aangepakt"

 

Het project N366 Veilig stond in het teken van samenwerken. In de loop der jaren droegen vele partners hun steentje bij, waaronder de lokale afdelingen van Veilig Verkeer Nederland (VVN). Ook de heer Heijes, van VVN afdeling Nieuwe Pekela, was actief betrokken. Zo was hij lid van de klankbordgroep N366 Veilig en zette hij zich in bij acties in en rondom Nieuwe Pekela. Afgelopen zondag reed hij nog over de N366. Hij is erg tevreden over alle aanpassingen: “Het is geweldig dat deze weg zo is aangepakt.”

 

Als hij over de N366 rijdt, merkt hij aan alles dat de verkeersveiligheid is verbeterd. “Je kunt nu overal rustig met 100 kilometer per uur doorrijden. De op- en afritten zijn mooi lang, waardoor je geen snelheid hoeft te minderen om uit te voegen. En bij het invoegen kun je goed op snelheid komen om je aan te passen aan het verkeer dat al op de N366 rijdt”, vertelt hij.

 

Acties
Tijdens de afsluiting van de N366 tussen Veendam en Nieuwe Pekela kwam de heer Heijes zelf in actie. Bewoners van het naastgelegen dorp Zuidwending kregen er te maken met veel sluipverkeer. De heer Heijes stond ‘s morgens in alle vroegte met de politie en de provincie Groningen in het dorp om sluipers te wijzen op de juiste omleidingsroute. Hoe hij zelf terugkijkt op de overlast? “Als er een omleiding is, zijn mensen vaak boos en geagiteerd. Maar als ze dan weer met 100 kilometer over de N366 mogen rijden, dan vergeten ze dat ook weer snel.”

 

← terug

N366 Veilig op twitter

N366_Veilig
?????? | Vanaf dinsdag 6 april wordt de Onstwedderweg tussen de rotonde Pekela-Zuid en de Nieuwe Zuideraanleg afgeslot… https://t.co/3rH3bCWRFA

8 days ago Retweeten Antwoorden

N366_Veilig
?????? | Op dinsdag 6 april starten de werkzaamheden aan de parallelweg van de N366 tussen Pekela en Alteveer. De maxi… https://t.co/KUIjf6HhBA

14 days ago Retweeten Antwoorden